Petek – 3. 4., 9. r

Pozdravljeni!

Kako so vam uspele sopomenske povedi – tvornik oz. trpnik? Komentarjev ali sporočil nisva dobili, zato domnevava, da ste vse odlično opravili. Se morda motiva? Sporočite! Danes nadaljujete na str. 69/8.–13. Naloge spet preverite v rešitvah.

Nadaljujte s prepisom v zvezek spodnjega povzetka učne snovi snovi:

SOPOMENSKE ENOSTAVČNE POVEDI

  1. Dejanja, dogodke, doživljanja lahko v stavku opisujemo oz. o njih pripovedujemo na dva načina: tako da v osebku izrazimo vršilca dejanja ali da vršilca dejanja v osebku ne izrazimo.
  2. Kadar v osebku izrazimo vršilca dejanja, tvorimo tvorni stavek (TVORNIK). Primer: Folklorniki bodo do večera pripravili oder. (Osebek (kdo ali kaj) je vršilec dejanja, saj nam pove, kdo je pripravil oder.)
  3. Kadar v osebku ne izrazimo vršilca dejanja, temveč povemo, kaj je pri dejanju nastalo, koga je dejanje prizadelo, tvorimo trpni stavek (TRPNIK).
    Primer: Oder bo do večera pripravljen. (Osebek ni vršilec dejanja, temveč pove, kaj je pri dejanju nastalo.)
  4. Slovenščina je eden izmed jezikov, v katerem je tvornih stavkov več kot trpnih. Trpne tvorimo le takrat:
  • kadar vršilca dejanja ne poznamo oz. ne vemo, kdo je udeležen,
  • kadar se nam zdi, da ni pomemben,
  • kadar ga prejemniku besedila nočemo izdati.

Trpne povedi so zelo pogoste v uradovalnih in strokovnih besedilih.

  1. Trpne stavke iz tvornih tvorimo tako, da glagol v povedku iz osebne glagolske oblike preoblikujemo v obliko, ki se konča na -n ali -t (bodo pripravili – bo pripravljen; se bo obul – bo obut).

Zdaj pa s pomočjo spodnjih vprašanj ugotovite, ali ste učno snov te enote usvojili. Če ne, spet veselo na delo. Lahko nama pošljete vprašanja, rešite dodatne naloge na spletu. Možnosti je ogromno, le zgrabiti jih je treba.

  • Kaj od tega, kar si delal v tej učni enoti, boš lahko uporabil/-a v vsakdanjem življenju?
  • Ali si imel/-a težave pri pisanju uradne prošnje? Če da, katere? Kako jih boš odpravil/-a?
  • Ali razlikuješ uradno prošnjo od prijave? V čem se ločita?
  • Ali ločiš trpno enostavčno poved od tvorne? Če da, po čem jo ločiš?
  • Katere povedi tvoriš pogosteje: tvorne ali trpne? Zakaj?
  • Kdaj tvoriš trpne povedi?
  • Ali si imel/-a kaj težav pri pretvarjanju tvornih povedi v trpne? Če da, katere si imel/-a?
  • Ali si imel/-a kaj težav pri pretvarjanju trpnih povedi v tvorne? Če da, katere si imel/-a?

 

Lep vikend vam želiva!

 

Ta vnos je bil objavljen v 9. razred. Zaznamek za trajno povezavo.

5 Responses to Petek – 3. 4., 9. r

  1. Avatar Golam Qauser says:

    Another excellent post! Your ability to make complex topics feel simple and understandable is truly impressive. I always enjoy reading your blog because your writing is both engaging and informative. The effort you put into your content really shows, and it keeps me coming back for more. Keep up the amazing work—I look forward to your next post!

  2. I wish to express my profound gratitude for your assistance in cultivating an optimistic outlook and advancing my career path.

  3. Avatar sprunki mods says:

    The wisdom I spent my thirties searching for! sprunki mods I wish I could have read it sooner! thanks for a great post!

  4. How many people will be able to write articles as well as you? which I really haven’t been able to find yet.

  5. Your article has sparked a conversation that I believe is important and necessary.

Komentiranje zaprto.